theoart
Pris

acryl op multiplex; brons, koper, plastic.
’14-’18
ca. 160 x 180 cm



Acht stukken multiplex vormen een eenvoudige puzzel waarin niet alleen de voorstelling maar ook het schilderij een puinhoop is. Het is gemaakt n.a.v. de aardbevingen t.g.v de bodemdaling en de daarbij behorende beschadigingen aan gebouwen en de wijze waarop met deze problematiek wordt omgegaan. Een mooi voorbeeld van hebberig nemen uit wat de aarde te bieden heeft, zonder rekening te houden met de gevolgen. Aanleiding was de berichtgeving met foto’s over getroffenen in de NRC. Ik ben er aan begonnen in 2014.
Ik heb een kwast aan een bezemsteel gebonden en ben zo -op afstand- gaan schilderen dat ik nauwelijks kon sturen. Toen het schilderij m.i. voldoende gevorderd was heb ik de diverse vlakken ook in de diepte in een hoek t.o.v. elkaar gemonteerd, zodat het schilderij niet langer één vlak is. Ik was net zo ontevreden over het schilderij als over de behandeling van de slachtoffers door regering en N.A.M. en dat wilde ik voorlopig ook zo laten.
Later -in 2018- heb ik de figuratieve elementen toegevoegd; de jas, de kop van Kamp en het christusbeeldje in de balken van wat er aan boerderij overgebleven is.
Aanvankelijk zaten de delen aan elkaar met tiewraps totdat ik op het idee gebracht werd de verbindingen van electriciteitsdraad te maken. Een kleine stap naar aardedraad met lasdopjes waardoor er toch weer een nieuwe link met het thema Gaia werd gelegd. Bovendien ziet het er daardoor nogal gammel en tijdelijk uit.

Een eerdere versie met de werktitel ’N.A.M. i.s.n.’ ofwel ’nemen-NAM-genomen’ maar deze woordspeling is door zoveel mensen al gehanteerd dat ik ben uitgeweken naar het mij vertrouwde Frans: ’Pris’ (genomen)




Pris


genomen

€ 1975,-

aantal:


© 2019 theoart | Powered By XSL sites links