theoart

Ontwerpen


Door samenwerking met Robbert Hans Baron [www.entree.nl] en dus kennismaking met computers betrad ik halverwege de jaren 90 schoorvoetend de digitale ontwerpwereld.
De nadruk die ik legde op vorm- en kleuronderzoek was vaak complementair aan de systematiek van de logica die Robbert inbracht.
Er ontstond een vruchtbare mix waarin we elkaar afwisselend bestreden en aanvulden.
Vooral het idee dat de vormgeving van een huisstijl een goede en heldere bedrijfsstructuur nodig heeft of zelfs kan afdwingen, sprak mij erg aan.



Goede herinneringen bewaar ik onder andere aan het ontwikkelen van een huisstijl die we samen bedachten voor Slauerhoff [openbare scholengemeenschap in Leeuwarden].



Niet alleen de benodigde bescheiden voor het runnen van een school zoals een logo, briefpapier en de hele papierwinkel, maar juist ook dié produkten die de leerlingen een extra identificatiemogelijkheid gaven [rapport, pasje en premiums, zoals kladblok met pen, puzzle] werden met aanstekelijk plezier ontworpen.

Bij Robbert leerde ik niet alleen met diverse computerprogramma’s werken, maar kwam vrijwel elke PR-activiteit aan bod, van lichtreclame tot gouden gids-vermelding, van drukwerk tot presentatievorm, van autobelettering tot beursstandinrichting.



In de tweede helft van de jaren 90 begon ik samen met Margriet van der Velde zelfstandig te werken voor o.a. Piter Jelles Montessori te Leeuwarden [o.a. schoolgids], Huib Hamer fotograaf te Groningen [briefpapier] Sven Versteegh fotovaklab te Groningen [huisstijl en etalage] Classic Art Gallery kunst en speeldozenhandel te Groningen [huisstijl].



Met zeer veel plezier verzorgde ik samen met Margriet sinds 1999 de huisstijl van Blue Wolf, een bijzondere winkel in Groningen, die designermode en draagbare avant garde bracht. Het is fantastisch om vanaf de start mee te kunnen werken en bij te kunnen dragen aan het gezicht van zo’n bijzondere modezaak.



Interieurartikelen zoals sieraden- en modestandaards, de belettering in etalage en op auto, kortom de gehele huisstijl van logo en briefpapier tot kledinglabel en verpakkingsmateriaal, de reclames en het halfjaarlijks terugkerende feest van de nieuwe seizoenscollectie, waarvoor foto’s en een folder moeten worden gemaakt; het vormde bij elkaar een afwisselend aantal leuke vormgevingsopdrachten.



Of het spuien van ideeën voor de lancering van het bedrijf Mennesment, wat resulteerde in een cd-presentatie en een e-mail-bombardement, bijdraagt tot het succes van dit makelaarsinitiatief zal de toekomst moeten uitwijzen. Onze uitgangspunten bij het ontwerpen zijn kwaliteit, aandacht en feedback. Wij opteren voor het uitzonderlijke en geven in onze vormgeving speciale aandacht aan het aspect kleur.



Ter gelegenheid van de expositie van Janhendrik Dolsma in de TWEE PAUWEN in Den Haag in mei 2009 werd er een dvd samengesteld met ’filmpjes’ van het ontstaan van een aantal schilderijen. Hoewel er aardig wat technische uitvoeringsproblemen waren ben ik zeer tevreden over het ontwerp.



© 2017 theoart | Powered By XSL sites links